Tips om andra som lever med mag- och tarmsjukdomar

En tjej med ett mål kikade in på min sida och gjorde sin röst hörd. Nillano heter hennes blogg och där skriver hon om hur det är att leva med Stomi. Hon hoppas att det skall bli mindre tabu att bära en påse på magen. Det fick mig att minnas …

Ett tag trodde jag att det var min enda utväg till att få ett värdigt liv. Att bära en påse på magen. Och jag var livrädd. Hur skulle det fungera? Vad skulle min kille tycka? Hur skulle det rent praktiskt gå till med allt från sex till övrig samlevnad?
Mitt problem var så klart att jag hade alldeles för lite information om det och alldeles för få att fråga omkring mig. Jag önskar att jag hade haft denna bloggerska att gå till då! Bloggandet är verkligen fantastiskt!

Hon tipsade mig också om bloggarna virrhuvet och maddepladder. De skriver också om Stomi. Maddepladder är nyligen invald i UngILCO’s styrelse (Riksorganisationen för stomi och reservoaropererade och UngILCO är ungdomsavdelningen). 

God läsning!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer

Under Uncategorized

6 svar till “Tips om andra som lever med mag- och tarmsjukdomar

  1. Hejsan! Hittade hit via Nillanos blogg. Har själv ganska nyligen blivit stomiopererad och bloggar om resan mot ett förhoppningsvis friskare liv och det är lärorikt att komma i kontakt med andra i samma situation.
    Hoppas du mår bra! Kram

  2. A

    Har du haft din ibs länge? Och har du fått nån bra hjälp? Jag har haft problem med min mage sen jag var i lågstadieåldern och först nu efter många många år har jag fått gå ibs-skolan på Ersta och äntligen fått känna att jag blivit tagen på allvar. Hoppas att du också känner att du blir tagen på allvar och får hjälp! Det är tillräckligt jobbigt att leva med en tarmsjukdom som det är!
    Kram

  3. hultmans

    @Elsa
    Tack det samma! Kul att du hittade hit …. och jag hittade så till din blogg.
    Trevlig påsk nu 😉

    @A
    Jag har haft min Ibs hela livet! Skönt att du fått hjälp, hoppas skolan hjälpte mer än bara att bli tagen på allvar!
    Ha en fin påsk!

  4. Hej! Så sen jag är med att titta in. Hitta detta inlägg, tack så mycket!
    Blir dess värre ett snabbinlägg då jag jobbar, men ska absolut gå in igen och läsa mer hos dig, då jag inte varit inne sen jag skrev till dig sist =(
    Hur går det med allt och hur är det?
    Många kramar

  5. …jo kan lägga till att både maddepladder och virrhuvet är med i ungilco styrelse. Men Maddepladder har nu sagt avsagt sig arbetet då det är mycket annat.
    Lite info 🙂
    Kram igen

  6. hultmans

    @Nillano
    Kul att du kikar in igen!
    Själv använder jag googlereader så jag slipper söka uppdateringar 😉

    Jag har ett rätt stressigt liv just nu, vilket speglas i bloggen då den inte alls blir uppdaterad som förr eller som jag skulle vilja. Men det är ett roligt liv och jag njuter av var enda sekund!
    Hur går det själv?

    Må gott
    //Ann

Lämna en kommentar