En skitnödig krönika

I dag publicerades min krönika i Sundsvalls tidning. Tyvärr går den inte att hitta på nätet, då tidningens helgmaterial inte publiceras på hemsidan, men jag lägger in den här istället så får vi se vad ni tycker. Motivet bakom den är att ST söker läsare som vill skriva en krönika i tidningen, mot att de skänker pengar till välgörande ändamål. Jag fick välja mellan tre olika som de kunde skänka pengar till men självklart önskade jag skicka den till RMT, Riksförbundet för mag- och tarmsjuka, trots att de inte fanns med på listan. Hur det blev med det vet jag inte, men mitt andrahandsval Rädda barnen är mer än välförtjänt det med!
Mitt andra motiv till krönikan är, förutom det självklara med att berätta om Ibs och göra folk medvetna om problemet, att lyfta upp frågan om offentliga toaletter. Jag vet inte om ni sett mitt inlägg där jag startat upprop för att försöka få ett typ av handikappkort till allmänna toaletter för oss med mag- och tarmsjukdomar, om ni inte sett det så tycker jag ni skall läsa om idén här och skriva under uppropet. Det senaste i denna fråga är att Nillano (engagerad i ILCO, Riksförbundet för stomi- och reservoaropererade, bloggare samt medlem i RMT) anslutit sig till kampen och vi håller på att aktivt undersöka möjligheterna samt formerna kring detta. Senast i går mejlade jag RMT för att se vad de hade för idéer och för att se om de ville vara med på ett hörn. Det känns mycket spännande att påbörja detta och att få göra något nyttigt för oss alla med mag- och tarmbesvär! Kanske vill du också vara med på ett hörn i det praktiska arbetet? Säg bara till!
Jag har också börjat med en del andra projekt som har med Ibs- samt allmänt mag- och tarmfrågor att göra… Mycket spännande händr just nu och jag har många bollar i luften. Men jag vet inte riktigt vart allt kommer att leda så jag vågar inte avslöja något än. Men fortsätt titta in så får vi se vad som hinner hända till det nya året!

Här kommer i alla fall min krönika:

En skitnödig historia

Bussen var full av häftiga ungdomar med gapskratten laddade för att avfyras mot den första som bröt fjortisarnas sociala kod. Utanför fönstret ilade mest skog förbi. Här fanns inga hållplatser, inga naturliga avstigningar. Alla på bussen visste vem jag var. Det fanns ingen chans att kliva av obemärkt. Och hur skulle jag ta mig hem? Här gick inte bussarna skytteltrafik. Kanske kom det en om ett par timmar.

Där och då fick jag min första Ibs-attack (Irritable Bowel Syndrome) på offentlig plats. Stunden kunde inte varit mer illa vald, men det brydde sig inte min mage om. Svetten trängde sig fram i pannan och en konstig panikartad känsla fyllde hela mig. Smärtan ökade och jag bad till högre väsen jag aldrig trott på om att göra mig osynlig. Jag insåg att jag aldrig skulle kunna komma ur detta med hedern i behåll så jag valde den väg som skulle göra minst skada. Jag lyfte mobiltelefonen och låtsades svara. Under tiden som jag pratade med tomrummet på andra sidan linjen plingade jag på den röda knappen i taket och började resa mig. Många förvirrade ansikten mötte med frågorna ”Vart ska du? Ska du gå av här?” Busschauffören hojtade bryskt ”Var vill du stanna?” och när jag svarade ”Här.” fick jag en frågande blick i den stora spegeln. När dörren öppnades slängde jag hastigt ur mig ”Det var min mamma. Jag hade glömt en grej. Hon kommer och hämtar mig” och så sprang jag ut genom dörren.

När bussen äntligen försvunnit sprang jag i panik in bakom en buske. Och med byxorna vid fotknölarna fick jag sakta tillbaka kontrollen. Ångesten släppte och smärtan försvann. Löv fick bli ställföreträdande toalettpapper.

Jag har levt med sjukdomen Ibs så länge jag kan minnas. Det är en tarmsjukdom som betyder olika saker för olika människor. I mitt fall har det inneburit magsmärtor och akuta behov som begränsat mitt vardagsliv. För hur går man utanför dörren med vetskapen om att man kanske inte hinner fram till toaletten i tid?  I ett samhälle där fisar och bajs är så tabubelagt att det till och med är pinsamt att erkänna att man har bråttom till toaletten, hur skall jag då kunna gå ut bland folk och riskera att göra i byxorna? För till och med när jag hinner fram till toaletten i tid blir det fel. Har jag använt handikapptoaletten stirrar människor på mig som om jag vore den värsta boven av alla och småbarnsmammor bannar mig för att jag använt deras utrymme.

Jag har gjort mycket konstiga saker på grund av min Ibs. Även äckliga saker. Men jag har varit tvungen. Och jag är övertygad om att jag inte är ensam. I dag säger man att tio procent eller mer av den vuxna befolkningen lever med Ibs. Många har mycket lindrigare problem än mig, men de har fortfarande problem med något som är tabubelagt och blir därför lätt ensamma i sin situation. Jag hoppas att vi skall kunna öka medvetenheten om Ibs och att vi alla blir mer förstående om någon ber om att få gå förbi i toalettkön. Eller kanske du tänker till en extra gång när du känner fislukt på affären och inser att det inte finns någon anledning att söka en syndabock att göra sig rolig över. Den personen har det förmodligen nog jobbigt som det är!

Vi ses i toalettkön!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

16 kommentarer

Under Allmänt Ibs, media, Mitt liv med Ibs, Påverka, Uncategorized

16 svar till “En skitnödig krönika

  1. Jag räknar inte som att jag har IBS längre eftersom jag oftast inte har några problem av det, men jag hade det nog ungefär som du. Mina tarmar jobbar gärna för snabbt och dessutom har jag svårt att knipa med bäckenbotten p.g.a. en förlamningssjukdom jag haft tidigare. Efter mycket kämpande fick jag en kolostomi förra hösten och efter det har mitt liv blivit otroligt mycket bättre och IBS:en påverkar mig inte alls längre. Inte en lösning som funkar för alla kanske, men för mig var det helt rätt. 🙂

  2. Hej! Super bra krönika!! Bra skrivet!
    Härligt att sånt här publeceras i tidningarna.
    Jag läste texen innan med, hoppas det är fler som nappar på att vara med och förbättra för oss med tarmsjukdomar och tolett tillgänligheten.
    Det är helt okej att du skrivit om mig och länkat 😀 Snällt av dig. Och är ju toppen när man säger till så där 😀
    Jag har länkat till dig jag med idag 🙂
    Kika in och se om det är okej, om inte annat så säg till!
    Trevlig dag och plugga på!
    Kram Nilla

  3. Förresten, läste intervjun med dig i Expressen och där stod att du slutat ditt jobb och börjat plugga till lärare för att det skulle funka bättre. Jag blev jätteförvånad – jag trodde det var ganska stressigt att jobba som lärare och svårt att gå ifrån lektioner akut liksom.

  4. Christine

    Tack för en bra och modig text. Tänk om alla människor runt omkring oss skulle förstå hur mycket magen styr oss.

  5. Hej! Ville bara säga att jag är så underbart glad att jag hittade din blogg! Du skriver såå bra och du skriver ner saker jag annars inte kan sätta ord på!! Bara säg ifrån om det är något jag kan hjälpa till med i vår fortsatta kamp! Kram Karin.

  6. hultmans

    @Ulrika
    Härligt att höra att du hittat något som funkade för dig! Jag var själv inne på det ett tag men då jag lyckats minska problemen utan en operation så är det inte på tapeten längre. Jag skulle vara mycket intresserad av att få veta mer om dig, hur det kom sig att det blev en kolostomi tillslut och hur det är att leva med detta. Det är ett perspektiv jag inte kan bidra med men som jag tror att många skulle ha nytta av att få höra! Skulle du vara intresserad av att skriva ett inlägg om detta här på min blogg, som en gästkrönikör?
    Må gott, Ann

  7. hultmans

    @Nillano
    Tack!
    Va bra 😉
    Det var otroligt rörande länkat! 😉 Tack för det!
    Må gott!
    Ann

  8. hultmans

    @Ulrika
    Ja, jag har fått några sådana reaktioner. Jag har vikarierat som lärare i några år nu och utan att på något sätt vilja förringa lärarnas stress så menar jag att det är stress av ett helt annat slag. Det är också stress som går att välja bort i många fall, till skillnad från den stress du har när du jobbar mot en deadline eller på arbeten som utnyttjar LAS-regeln och vägrar anställa. Och det är mycket enklare att gå ifrån ett klassrum för att gå på toaletten än det är att springa runt och leta efter en avskild plats när du står på en olycksplats fullt med poliser, ambulanspersonal, media och andra människor och om du försvinner en sekund missar du något. På skolan har jag toaletten nära och arbetskamrater som kan backa upp.
    Ha en fin dag, Ann

  9. hultmans

    @Christine
    Tack. Det värmer!
    Må gott, Ann

  10. hultmans

    @Karin
    Och jag är sååå glad att du hittat hit. Du stöttar och lyfter, det är så härligt att få läsa dina kommentarer. Följer din blogg också, med spänning! Ända från början 😉
    Kram på dig!
    Kämpa på!
    Ann

  11. Jag kan gärna ställa upp och skriva något. Dock brukar jag vara lite seg på att komma igång och jag har ganska mycket att göra just nu så det skulle hjälpa om du t.ex. kunde formulera lite ”intervjufrågor” som jag kunde svara på så blir det lite lättare. 🙂 Du kan i så fall maila dem till ulpett[at]gmail.com

  12. hultmans

    @Ulrika
    Jag lovar att skicka frågor – så fort jag får en minut över! vi tar det när det blivit av helt enkelt! nör jag fått tummen ur ***** och skrivit frågor och du hinnit med att svara 😉
    Ha det bäst så länge!

  13. Elin

    jättebra, ärlig sann krönika!
    Modigt och bra att andra får läsa om hur vi med Ibs kan ha det!
    Kram

  14. hultmans

    @Elin
    Tack!
    Hoppas du mår bra!
    Kram Ann

  15. angelica

    jag har precis hittat till din blogg och jag fastnade direkt. Det kändes precis som jag, mitt liv när jag läste din krönika! Jag har haft IBS i 4, snart 5 år. Då var jag unjefär 13 när jag fick diagnosen. Det är hemskt att leva med den här sjukdomen och jag hoppas att jag blir bättre med åren. Nu är det knappt så jag kan gå ut sista året på gymnasiet för alla kramper och plötsliga diarre attacker. / IBStjejen.

  16. Johnk78

    Very efficiently written post. It will be valuable to anyone who usess it, as well as myself. Keep doing what you are doing i will definitely read more posts. dekcaaeefbfb

Lämna en kommentar